Tomaszów Maz.,

sobota, 14 lutego 2015

Apel Gazety Tomaszowskiej do Radnych i Wójta gm. Tomaszów Mazowiecki

Gmina Tomaszów Mazowiecki
ul. Prezydenta Ignacego Mościckiego 4
97-200 Tomaszów Mazowiecki

Apel Gazety Tomaszowskiej do Radnych i Wójta gm. Tomaszów Mazowiecki


Dodatek specjalny o nieczynnej, ale możliwej do uruchomienia, Łódzkiej Kolei Nadzalewowej. Temat numeru to nieczynny system sezonowej podmiejskiej kolei pasażerskiej w gm. Tomaszów Maz., która mogłaby w 44 -48 minut dowieźć pasażerów z centrum miasta Łódź nad Zalew Sulejowski.

Wykorzystanoby bocznicę towarową do kopalni piasku nad Zalewem Sulejowskim, ok. 1500 metrów od brzegu zalewu. Nie możemy ustalić, czy na linii kursowały już ongiś sezonowo poc. pasażerskie z letnikami, z powodu braku danych. Połączenia takie są często wielkim sukcesem- sezonowe pociągi w Świnoujściu kursują co 30 minut!


Oznaczałoby to ogromną szansę dla turystyki nad Zalewem Sulejowskim. Połączenia byłyby opłacane ze środków samorządu woj. łódzkiego. Niemniej, to gmina Tomaszów musiałaby doprowadzić do powstania peronu kolejowego w Smardzewicach, możliwie najdogodniej ulokowanego, i wytyczyć szlak pieszy z przystanku kolejowego nad zalew- w linii prostej jest to ok. 1500 metrów. W przypadku odniesienia sukcesu komercyjnego, pociągi w sezonie mogłyby kursować nawet co 60, a nawet 30 minut.
Linia kolejowa do Smardzewic, musiałaby sezonowo zmienić status prawny z bocznicy kolejowej na linię kolei pasażerskiej. Jest to największy problem, ale możliwy do rozwiązania przy odrobinie dobrej woli i współpracy gminy z zarządcą obecnej bocznicy kolejowej do Smardzewic.


Adam Fularz,
Gazeta Tomaszowska- Edycja Wieczorna



Tomaszowska.pl


Uruchommy Łódzką Kolej Nadzalewową. ŁKN to jedyna szansa na ekologiczne połączenie miasta z kurortami nad zalewem!

  1. Czy Łódź można w 44- 48 minut podróżny połączyć z dużym, atrakcyjnym turystycznie zalewem w pobliżu miasta? Tak!
  2. Czy Łódź ma szansę mieć swój "kurort" nad pobliskim - dużym i atrakcyjnym turystycznie zalewem, dogodnie skomunikowany z centrum miasta? Tak!
  3. Czy już obecnie większość infrastruktury istnieje! Tak!
 cc openstreetmap.
Dlaczego nie kursują sezonowe pociągi Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice ?

Uruchommy Łódzką Kolej Nadzalewową. To wspólna akcja Gazety Łódzkiej- Lodzka.eu oraz wydawnictwa Merkuriusz Polski. Idea opiera się na wprowadzeniu w szycie sezonu- często kursujących pociągów podmiejskich na trasie:
  • Łódź- Zalew Sulejowski/ Smardzewice

Pociągi zatrzymywałyby się tylko w Tomaszowie Mazowieckim i być może w Jeleniu.  Czas przejazdu do Tomaszowa Mazowieckiego już dziś wynosi 34 minuty z dworca Łódź Widzew.

Po przebudowie infrastruktury, która musiałaby ruszyć niemal natychmiast, planowany czas przejazdu spadłby na całej trasie Łódź- Zalew Sulejowski do 44- 48 minut.

Wg propozycji, pociągi w sezonie letnim kursowałyby co 2 godziny w dni wolne od pracy, a w wypadku zwiększonego popytu- co godzinę. Linia obsługiwana byłaby spalinowymi autobusami szynowymi na całej trasie.

Proponując początkowo Łódzką Kolej Nadzalewową, założyłem że będzie to tylko wykorzystanie już istniejącej infrastruktury. Ale krytycy zarzucili mi, że właścicielowi infrastruktury kolejowej, przy małym ruchu nawet nie będzie się opłacało jej naprawiać. Dlatego warto w projekt Łódzkiej Kolei Nadzalewowej zainwestować większe środki. Zwiększyć częstotliwość kursowania.

Łódź może dzięki temu zyskać wspaniałą atrakcje- wielki zalew, jakiego brakuje w tym mieście. Wyobrażam sobie, że w szczycie sezonu pociągi kursowałyby z centrum miasta na plażę co godzinę, pokonując dystans w 44- 48 minut.

Warto zainwestować, aby przybliżyć Łódź do największego zbiornika wodnego regionu. Warto spowodować, aby miejscowości, połączone tak wartościowa oferta transportową, stały się jeszcze atrakcyjniejsze dla mieszkańców. 
Mało jest równie opuszczonych i zapomnianych linii kolei pasażerskiej w województwie łódzkim, jak linia Łódź- Smardzewice nad Zalewem Sulejowskim. Linia mogłaby ruszyć na kolejny sezon turystyczny, pod warunkiem rozpoczęcia natychmiastowych prac nad poprawą stanu torowiska Jeleń- Smardzewice oraz budowy krótkiego tymczasowego peronu w pobliżu Zalewu Sulejowskiego. 
Opinie krytyków:
  •  Linia prowadzi do kopalni piasku, a nie nad Zalew Sulejowski. I jest to linia towarowa, a nie pasażerska. Do linii brzegowej zalewu jest ok. półtora kilometra w linii prostej od możliwego przystanku.
  • Kopalnia Piasku Biała Góra może nie zechcieć udostępnić torowisk. Jest to rzekomo bocznica - Tomaszowskiej Kopalni Surowców Mineralnych ,,Biała Góra'' Sp. z o.o.w Smardzewicach 
  • zarządca bocznicy może nie chcieć dostosować linii do standardów linii udostępnianej do ruchu pasażerskiego by 20 razy w roku zainkasować kilkaset PLN- dlatego warto zrobić projekt z większym rozmachem.
Linia z Łodzi nad Zalew Sulejowski nie jest wykorzystana choćby tylko w takim stopniu jak linia Łódź- Tomaszów- Spała, gdzie zaplanowano kursy poc. sezonowych w letnie weekendy. Co trzeba zrobić, aby sezonowe połączenia dotarły także nad Zalew Sulejowski?
 
Plaża w Smardzewicach k. Tomaszowa latem, wg fotosik.pl

Smardzewice, jak wynika z lektury witryny http://www.sulejowski.pl, skupiają większość obiektów noclegowych spośród całej bazy noclegowej nad Zalewem Sulejowskim. Są najbliżej Łodzi położonym dużym ośrodkiem turystycznym.

Niemniej, linia kolejowa jest od lat zamknięta dla pociągów , mimo że stacja- oznaczona na mapie jako pasażerska, znajduje się w odległości ok. 10 minut marszu od linii brzegowej Zalewu Sulejowskiego. Możliwość szybkiego dojazdu nad największy zalew w okolicy byłaby cenna dla mieszkańców Łodzi. Wg moich obliczeń, po naprawie torowiska zajęłoby to ok. 44 minuty w relacji Łódź Widzew- Zalew Sulejowski, a bez naprawy- nawet 1 godz. 10 minut- 1 godz. 20 minut. 

Stacja Jeleń 
wg P.Krol, panoramio (pociąg na stacji Jeleń, na linii Tomaszów- Jeleń- Smardzewice)

wg panoramio.pl, zdjęcia K. Cieśla



 












wg panoramio.pl, zdjęcia K. Cieśla, P. Król.


Smardzewice tory
Wg http://gtlodz.eu/img-smardzewice_tory,16941.html Autor Mariusz Jaśkiewicz, Majan, gtlodz.eu


wg panoramio.pl, autor PolRol82


wg panoramio.pl, autor PolRol82 

Autor przeprasza M. Jaśkiewicza który zgłosił pretensję iz wykorzystano jego zdjęcie bez pozwolenia- niestety- oznaczono je tak jak ich autorstwo wskazali autorzy fotografii oraze repozytoria fotograficzne. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz